20 Mart 2018 Salı

Tizen (Tanıtım)







      Tizen Nedir?


         Tizen Linux vakfı bünyesinde olan hakları Linux vakfına ait olan, akıllı telefon, TV, araç sistemleri için çıkarılan Linux tabanlı bir işletim sistemidir. Samsung, İntel gibi şirketlerin yönetim grubunda bulunduğu işletim sistemidir. HTML5 dayalı uygulama geliştiricileri için çok esnek bir platform sunar.

          Tizen' in ortaya çıkışı Nokia' nın Microsoft ile anlaşmaya varıp MeeGo' yu geliştirmeyeceğini söylemesi ardından Samsung ile İntel' in anlaşıp MeeGo 'nun üzerine devam edilip geliştirilmesi ile çalışmalar başlamıştır. Sonradan MeeGo ile pek alakası olmadığı için HTML5 API leri ile geliştirilmeye başlanmıştır. Native desteği olarak kaynak C/C++ 'dır.

          HTLM5 'in yaygınlaşmasında öncülük eden JQuery, CSS gibi HTML5' de kullanılan araçlar da kullanılabiliyor. Tizen' nin studio uygulaması olan Tizen SDK yayınlandığı işletim sistemleri şunlardır; Windows, Ubuntu ve Mac OS X.

          Şuanda Samsung Z1 marka telefonda kullanılan Tizen pek bekleneli aldığı söylenmese de Samsung' un Tizen' i geliştirmeyi bırakacağı anlamına gelmiyor. Özellikle son günlerde çıkan Samsung S9/S9+ ile günümüz Telefon piyasasında zirveye oynayan Samsung Android' i bırakacağı pek sanılmıyor. Temel amacının Android' in tekele aldığı açık kaynak işletim sistemli telefon sektöründe bir rakip lakin Android gibi köklenmiş bir işletim sistemine rakip olur mu önümüzdeki yıllar görürüz çünkü teknoloji sektöründe genelde 2.lere pek yer verilmiyor. 

          Tizen' in açık kaynak lisansları şu şekildedir.
-GPL 
-LGPL
-Apache Lisansı 
-BSD Lisansı 
-Flora Lisansı

          Buna rağmen Tizen OS 'un SDK sı (Geliştirme Studiosu) Kapalı kaynak ve geliştirici firmanın teliflerini içerir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder