İnteraktif Ruby
Ruby kendisine girdiğiniz her Ruby satırının sonucunu gösteren bir programla beraber gelir. Ruby ile etkileşimli bir oturumda oynamak bu dili öğrenmek için dehşet verici bir yoldur.
IRB’i açın (Interactive Ruby anlamına gelir).
- Eğer Mac OS X kullanıyorsanız
Terminal
açın ve yazın :irb
, sonra enter basın. - Eğer Linux kullanıyorsanız konsol açın ve yazın :
irb
, sonra enter basın. - Eğer Windows kullanıyorsanız başlat menüsü Ruby bölümünden
Interactive Ruby
çalıştırın.
Tamam açıldı şimdi ne yapacağız?
Şunu yazın :
"Hello World"
Ruby Size İtaat Eder!
Ne yaptık şimdi? Dünyanın en kısa “Hello World” programını mı yazdık? Tam olarak değil. İkinci satır sadece IRB’in yaptığı işlemin sonucunu bildirme tekniği. Eğer ekrana “Hello World” yazdırmak istiyorsak daha fazla birşeyler yapmalıyız:
puts
Ruby’de çıktı almak için en basit bir komut. Fakat bu => nil
ne oluyor ki? Bu işlevin sonucudur. puts
her zaman Ruby’de hiçbir şeyi ifade eden nil değerini döndürür.Bedava Hesap Makinası Burada
IRB basit bir hesap makinası olarak kullanılabilir:
Üç artı iki. Çok kolay. Peki üç kere iki nedir? Bunu girebileceğiniz gibi bir önce girdiğiniz satırı yukarı tuşuna basarak tekrar çağırabilirsiniz. Yukarı tuşuna basıp bunu test edin
+
işaretinin üstüne gidip silin ve *
ile değiştirin.Sonra üçün karesini bulalım:
Ruby’de
**
“üssü” demenin yoludur. Fakat bir sayının karekökü için ne yapmalı?Tamam, bu ne demek sizce? Tahmin ederseniz dokuzun karekökü alınmış. Haklısınız fakat daha yakından inceleyelim, en başta bu
Math
ne ?Modüller, Kodları Başlıklar Altında Toplar
Math
matematik için bir dahili modüldür. Modüller Ruby’de iki hizmet sunarlar. Bir rolü şu: benzer görevler yapan metotları bir grup başlığı altında toplamak. Math
içinde ayrıca sin()
ve tan()
gibi işlevler de vardır.Sonraki bir nokta işareti, nokta ne yapıyor? Nokta size mesajın alıcısını gösteriyor. Burada mesaj
sqrt(9)
metot çağrısı, parametresi 9 olan “karekök” alma komutu.Bu metodun cevabı
3.0
dır. Dikkat ettiyseniz sadece 3
değil. Çünkü birçok karekök işleminin sonucu tamsayı değildir. Bu yüzden işlev kayan noktalı bir sayı geri döndürür.Peki bazı matematik işlemlerimizin sonucunu hatırlamak istersek? Cevabı bir değişkene atama yaparız.
Eğer parmaklarımızı çok yormadan defalarca “Hello” demek istersek ? Bir metot tanımlamamız gerekiyor!
def h
kodu ile metot tanımlaması başlar. Bu Ruby’ye adı h
olan bir metot tanıtımı (definition) başlattığımızı bildirir. Sonraki satır metodun gövdesini oluşturur. Daha önce gördüğümüz gibi: puts "Hello World"
. Son satırdaki end
Ruby’ye metot tanımlamasını bitirdiğimizi belirtir. Ruby’nin => nil
cevabı da metot tanımlamamızı algıladığını belirtir.Kısaca Bir Metot Defalarca Yaşar
Şimdi bu metodu birkaç defa çalıştıralım:
Pekala, bu kolaydı. Ruby’de metotları çağırmak için adlarını Ruby’ye söylemek yeterli. Eğer metot bir parametre almıyorsa tüm yapmanız gereken bundan ibaret. Eğer isterseniz boş parantezlerle parametresiz bir metot çağırdığınızı belirtebilirsiniz, ama gereği yok.
Eğer dünyaya değil de bir kişiye merhaba demek istersek ne olacak? Hemen
h
metodunu bu sefer parametre alacak şekilde tekrar tanımlayalım.Çalıştığını gördükten sonra neler olduğunu tekrar bir inceleyelim.
String İçine Erişmek
#{name}
kısmı nedir? Bu bir string içine birşeyler eklemenin Ruby yoludur. Süslü parantez içindeki kısım stringe çevrilir ve ana string içine bu noktada eklenir. Bunu verilen ismin ilk harfinin büyük olduğundan emin olmak için kullanabilirsiniz:Burda birkaç diğer şekil görünüyor. Biri metodu parantez kullanmadan çağırıyoruz. Parantezler keyfe bağlı kullanılır, görsel olarak isterseniz kullanırsınız. Diğer şekil varsayılan parametre değeri
World
. Bunun anlamı eğer parametre verilmediyse name
değeri varsayılan olarak "World"
alınacaktır.Bir Selamlayıcıya Dönüştürmek
Eğer bir selamlayıcı yapmak istersek, adınızı hatırlayacak ve sizi karşılayacak, sonra uğurlayacak. Bunu yapmak için bir nesne kullanmak isteyebilirsiniz. Bir “Greeter” sınıfı oluşturalım.
Buradaki yeni kelime
class
. Bu Greeter adı verilen bir nesne ve içinde birkaç metot tanımlar. Ayrıca dikkat ederseniz @name
bu sınıfın bir örnek değişkeni. Göreceğiniz gibi say_hi
ve say_bye
metotları içinde kullanılıyor.Şimdi bir selamlayıcı nesnesi üretelim ve kullanalım:
Birkez
g
nesnesi üretildi mi, ismin Pat olduğunu hep hatırlayacaktır. Hımm, peki ismi direk olarak almak istersek nolcak?Yok, yapamadık.
Nesnenin Derisinin Altında
Örnek değişkenleri nesnenin içinde gizli kalırlar. Mutlak olarak gizli değillerdir, onlara erişmenin başka yolları vardır, fakat Ruby verileri dışardan erişime gizleyecek çeşitli nesne yönelimli teknikler kullanır.
Pekala Greeter nesnesinin ne metotları mevcut?
Vay, bir sürü metot varmış. Biz sadece iki metot tanımladık. Burada neler oluyor? Pekala bunlar Greeter nesnesinin tüm metotları, kalıtımdan gelenler dahil. Eğer kalıtımdan gelen atalarının metotlarını görmek istemezsek az evvelki çağrıyı
false
prametresiyle yapmalıyız. Bunun anlamı kalıtımsal metotları istemediğimizdir.Ah, şimdi daha iyi. Haydi şimdide selamlayıcı nesnemiz hangi metotlara cevap veriyor, bulalım:
Gördüğünüz gibi
say_hi
ve to_s
(bir şeyi stringe çevirme emridir) kelimelerinin anlamını biliyor, fakat name
anlamını bilmiyor.Sınıfları Değiştirmek—Asla Çok Geç Değildir
Fakat eğer ismi görmek ve değiştirmek isterseniz ne olacak? Ruby nesnenin değişkenlerine erişmek için kolay bir yol sunar.
Ruby’de bir sınıfı tekrar açıp değiştirebilirsiniz. Yapılan değişiklikler yeni üretilecek nesnelerde etkili olacağı gibi üretilmiş nesnelerde de etkilidir. Öyleyse yeni bir nesne üretelim ve onun
@name
özelliği ile biraz oynayalım.attr_accessor
kullanarak iki yeni metot tanımlanmış olur, değeri okumak için name
ve değeri değiştirmek için name=
metotları.Herşeyi ve Hiçbirşeyi Selamlamak, MegaGreeter Hiçbirini Atlamaz!
Bu selamlayıcı yeterince ilginç değil. Sadece bir kişi ile ilgileniyor. Eğer biz dünyayı, bir kişiyi yada kişiler listesinin hepsini selamlayacak bir MegaGreeter istersek nasıl olacak?
Bu seferki kodumuzu direk IRB’de yazmak yerine bir dosyaya yazarak saklayalım.
IRB’den çıkmak için “quit” veya “exit” yazın ya da sadece Control-D basın.
Bu dosyayı “ri20min.rb” olarak kaydedin ve “ruby ri20min.rb” konsol komutuyla çalıştırın. Çıktısı şöyle olmalı:
Hello World!
Goodbye World. Come back soon!
Hello Zeke!
Goodbye Zeke. Come back soon!
Hello Albert!
Hello Brenda!
Hello Charles!
Hello Dave!
Hello Engelbert!
Goodbye Albert, Brenda, Charles, Dave, Engelbert. Come
back soon!
...
...
Peki, yeni programımıza daha derin bir inceleme yapalım, (#) ile başlayan ilk satıra dikkat edin. Ruby’de diyez işareti ile başlayan satırlar bilgilendirme satırlarıdır ve komut işleyici tarafından dikkate alınmaz. Dosyanın ilk satırının Unix benzeri işletim sistemlerinde özel bir anlamı vardır. İşletim sistemine dosyanın nasıl çalıştırılacağını anlatır. Diğer bütün yorum satırları sadece bilgilendirme amaçlıdır.
Bizim
say_hi
metodunda biraz kurnazlıklar mevcut:Bu betik nasıl cevap vereceğine karar vermek için
@names
değişkenine bakıyor. Eğer değişken boşsa üç nokta koyuyor, selamlanacak kimse yoksa ne yapacak ki?Çevirmek, Döngü veya Yineleme
Eğer
@names
nesnesi each
metoduna cevap verirse içinde yineleme yapabileceğiniz bir listedir, öyleyse onun içinde bir yineleme ile listedeki her kişiyi selamlayabilirsiniz. En son olarak da @names
bunların hiçbiri değilse otomatik olarak stringe dönüşür ve önceki selamlama şeklini yapar.Haydi bu yineleyiciyi daha yakından inceleyelim:
each
metodu arkasından gelen kod bloğunu listenin her elemanı için çalıştırır. do
ve end
arasında kod bloğu yer alır. Liste elemanları tek tek bar karakterleri arasındaki değişkene konur ve kod işlenir. Sonra bir sonraki liste elemanına geçilir.Eğer isimleri bir liste içinde verirseniz ne olacak?
name
listenin elemanlarına bağlanır ve puts "Hello #{name}!"
satırı bu isimle çalışır.Birçok diğer programlama dilinde bir liste
for
döngüsü ile işlenir, C’de şuna benzer bir kod olur:Bu kod çalışıyor ama şık bir görüntüsü yok.
i
gibi bir değişken üretmek zorundasınız, listenin uzunluğunu bulmak zorundasınız ve liste elemanlarının nasıl işleneceğini anlatmak zorundasınız. Ruby yolu çok daha zarif, tüm ayrıntılar bir each
kelimesinin içinde saklı ve sadece her elemanı ne yapacağınızı anlatmak zorundasınız. Ayrıca daha okunaklı oluyor, Ruby yolu böyle olmalı. İçeride each
metodu sırayla yield "Albert"
sonra yield "Brenda"
sonra yield "Charles"
şeklinde çalışmaktadır.Bloklar, Ruby’nin En Işıldayan Özelliği
Blokların bir şeyleri işlemekteki gücü listelerden daha karmaşıktır. Metodun içerisindekileri toparlamanın ötesinde, ayrıca kullanıcı farkında olmadan ayarlarlar, parçalama ve hatalarla ilgilenebilirsiniz.
say_bye
metodu each
kullanmaz onun yerine @names
değişkeninin join
metoduna cevap vermesini sınar ve kullanır. Diğer durumda liste değil de string olarak işlenir. Bu metot, değişkenin orjinal tipi ile ilgilenmez join
metoduna cevap veriyorsa join
ile değişkeni işler, liste değil başka bir tipte değişken de join
metoduna cevap verse onu da aynı şekilde işler. Buna “Duck Typing” denir, “eğer ördek gibi yürüyorsa ve ördek gibi ötüyorsa …” gibi bir şey.Betiğe Giriş
Peki, bu MegaGreeter sınıf tanımıydı, dosyanın geri kalanı ise bu sınıfın kullanılmasından ibaret. Dikkatinizi çekecek son bir nokta kaldı, o da şu:
__FILE__
sihirli bir değişkendir ve bulunduğu dosyanın ismini içerir. $0
ise bu programı çağıran dosyanın ismini içerir. Buradaki koşul ile “Eğer bu dosya direk çağrıldıysa .. ” deniyor. Başka bir program burada tanımlanan sınıfı require
satırı ile içerip kullanacaksa bu koşul içindeki blok çalışmayacaktır. Ancak ve ancak bu dosya tek başına çalıştırıldığında bu satırlar işlenecekir.Artık Kendinizi Tanışmış Kabul Edin
Ruby’ye hızlı bakış bu kadar. Daha Ruby’nin sunduğu incelenebilecek birçok değişik kontrol yapıları var; blokların ve
yield
in kullanımı, modüller ve dahası. Umarız bu anlattıklarımız sizde Ruby hakkında daha fazla şeyler öğrenmek için bir arzu yaratmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder