27 Nisan 2019 Cumartesi

Scratch 3.0 (Kullanım)

Scratch 3.0, blok kod yöntemi ile kullanılan bir programlama dilidir. Kod satırları sol sütunda hazır olarak verilmiş olup kullanılacak olan blok kod tutup sürükleyip kod alanına bırakma şeklinde kullanılmaktadır. Kod içerikleri hazır olarak bloklarla verilmesinden dolayı her yaşta kişiler için uygun olup özellikle çocukları programlamaya hazırlarken eğlenceli ve basit olarak kullanılabilecek bir programdır. 



Scratch 3.0'da üst şeritte (turuncu kutu içindeki alan) Dil Ayarı, Dosya, Düzenle ve Eğitici Dersler butonu bulunmaktadır. Sol şeritte (lacivert kutu içindeki alan) Kod, Kostümler ve Sesler sekmeleri; sağ şeritte (mor kutu içindeki alan) hazırlanan oyunun gerçekleşeceği, kuklaların yerleştirildiği ve kod blokları ile görevleri yürütmelerinin önizlendiği ekran ve kuklaların, arka dekorun bulunduğu, ayarlarının yapıldığı alan vardır. Ortadaki boş alan (yeşil kutu içindeki alan) ise kod bloklarının sürüklenerek bırakıldığı yerdir.


Turuncu kutu içerisinde belirtilen Kod, Kostümler ve Sesler kısmındaki Kod sekmesinde pembe kutu ile belirtilmiş olan eklentilerde program için gerekli olan kod blokları sınıflandırılmıştır. Gerekli kod hangi sınıf içerisinde yer alıyorsa orada bulunan yere hızlıca gitmek için eklenti tıklanmaktadır. Mavi kutu ile belirtilen alanda kod satırları görülmektedir ve kullanılacak olan kod satırı buradan tutulup sürüklenerek kodların yazıldığı boş alana bırakılır. Yeşil kutu ile belirtilen alan Eklenti Eklemek için kullanılan bir butondur. Programı ilk açtığımızda karşımıza gelen eklentiler sıkça kullanılanlardır. Eğer proje farklı bir şekilde eklenti ile gerçekleştirilecekse eklenti ekle diyerek karşımıza çıkan sayfadan ihtiyaç duyulan eklenti seçilir.



Listeye eklenebilecek eklentiler; Müzik, Kalem, Video Algılama, Metinden Sese, Çeviri, Makey Makey, micro: bit, Lego Min Storms EV3, Lego WeDo 2.0'dır. 


Kostümler sekmesinde o anda sahnede seçili olan kuklanın kılıkları görülebilir, eklenebilir, silinebilir,
yeni bir kostüm tasarlanabilir, şekli değiştirilebilir.


Sesler sekmesinde proje içerisinde kullanılmak istenen sesler eklenebilir, oluşturulabilir, silinebilir.


Sahnede kuklaları yerleştirerek projenin önizlemesi görülebilir. Yeşil bayrak ile proje başlatılıp kırmızı altıgen ile proje durdurulabilmektedir. Ekranın büyüklük küçüklük yerleşimi de sahnenin sağ üst köşesinden ayarlanabilmektedir.


Kukla seçimi alanından ise kullanılacak olan, hazır bulunan bir kukla eklenebilir, içe aktarılabilir ya da özgün başka bir kukla oluşturulabilir.


Bir dekor seç alanından ise sahnede kullanılacak olan arka plan içe aktarılarak ya da var olanı ekleyerek kullanılabilir ya da yeni bir dekor oluşturulabilir.


Üst şeritte bulunan yuvarlak şekil ile Scratch 3.0'ın dili değiştirilebilmektedir. Dosya butonu ile yeni proje sayfası açılabilir, oluşturulan projeyi bilgisayar kaydedebilir ya da daha önceden oluşturulmuş olan projeyi Scratch 3.0 içerisine aktararak proje yeniden çalışır hale getirilebilir. Düzenle butonu ile yapılan bir değişiklik geri alınabilir ya da Turbo Modu açılıp kapatılabilir.


Yine üst şeritte bulunan Eğitici Dersler alanından kısa eğitim videoları, animasyonlar, hikayeler izlenebilmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder